شیر تازه الاغ و عنبر نساء چند؟ | نوجوان ۱۵ ساله، بانی راهاندازی مزرعه پرورش الاغ در تهران
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۳۴۲۸۶
همشهری آنلاین _ مریم قاسمی: «شیر الاغ»! و یک شماره تماس رنگ و رو رفته هم گذاشتهاند کنارش که به زحمت خوانده میشود. لبخند میزنم و برای اینکه پاسخ سؤالهای زیادی را که در ذهنم ایجاد شده، بگیرم به شماره مورد نظر زنگ میزنم. فکرش را نمیکردم با همین یک تلفن بروم به روستایی چند کیلومتر دورتر از تهران؛ «انجمآباد» محلی در حریم منطقه ۱۸ که الاغ پرورش میدهند برای تولید شیر الاغ که بهزعم پرورشدهندگانش، مصارف درمانی دارد و پای خیلی از تهرانیها را به اینجا باز کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هیجان دارم و لحظهشماری میکنم ببینم صاحب این ایده پرورش الاغ کیست و با چه هدفی دنبال این کار رفته است. در میزنیم. جوانی در آهنی بزرگی را باز میکند. نامش «احمدرضا» است. کمسن و سال، قدبلند با موهای مرتب و پوششی به سبک جوانهای امروزی. از طرز صحبت و امر و نهی کردنش متوجه میشویم که صاحب این مجموعه است و حتماً حرفهای شنیدنی دارد.
من «احمدرضا» ۱۵ سال دارموارد محوطه میشوم. آنجا را به چند بخش تقسیم کردهاند. سمت راست، محل نگهداری کرهالاغهایی است که تازه به دنیا آمدهاند و کنارش به الاغهای شیرده اختصاص دارد. سمت چپ، محل استراحت و آخور الاغهای نر است. هر بخش با میلههای آهنی جدا شدهاند. بر ورودی بخش دیگر نوشته شده: محل شیردوشی، که یک راه باریک دارد و به سالنی بزرگ میرسد. تا الان این همه الاغ یکجا ندیده بودم.
«احمدرضا شهرکن» متولد سال ۱۳۸۱ است؛ جوان ۱۹ سالهای که ۴ سال قبل، با تلاش زیاد توانست مجوز راهاندازی نخستین مزرعه پرورش الاغ را در پایتخت بگیرد: «می خواستم با گرفتن جواز راهاندازی مزرعه پرورش الاغ این راه را برای دیگر جوانها بازکنم که خدا را شکر موفق شدم. البته گرفتن جواز فعالیت کار سادهای نبود. وقتی آنجا رفتم وگفتم من احمدرضا، ۱۵ سال دارم و میخواهم مزرعه پرورش الاغ دایر کنم، همه به من خندیدند. شاید هم به خاطر سن و سالم بود، اما برای من مرغ یک پا داشت و با تلاش و همت زیاد به هدفی که داشتم رسیدم.»
شاید تا آن زمان، نام الاغ را فقط در برنامههای کودک، متن کتابها، ضربالمثلها و یا گاهی هنگام عصبانیت و دعوای آدمها پشت چراغ قرمز و... شنیده بودند، اما احمدرضا، که هنوز پشت لبش سبز نشده بود، به خودش جرئت داد تا با خانواده درباره علاقهاش به پرورش این حیوان حرف بزند؛ از کسب وکاری که تا آن زمان در خاندان «شهرکن» دیده نشده بود: «آن روز به پدر و مادرم گفتم که میخواهم با پرورش الاغ، کسب و کار راه بیندازم. حرفم را جدی نگرفتند، اما سرکوبم نکردند و گفتند: اگر میتوانی انجام بده. من هم رفتم و با خرید ۳ کرهالاغ کارم را شروع کردم. یادم هست که آن زمان همکلاسیها و دوستانم مسخرهام میکردند. مثلاً میگفتند: با خرها گشتی، شبیهشان شدی! من هم میخندیدم و به این حرفها توجه نمیکردم، چون هدف مهمتری داشتم.»
و تلاشهایش به نتیجه میرسد: «حالا پس از ۴ سال ۷۰ رأس الاغ دارم و برای ۲۰ نفر دیگر شغل ایجاد کردهام. محصولاتی که در این مزرعه تولید میشود شامل شیر تازه کیلویی ۲۵۰ هزار تومان و عنبر نساء است، اما فرآوردههای دیگری هم از شیر الاغ به دست میآید مثل صابون، شامپو و در کل، لوازم آرایشی و بهداشتی که اینجا تولید نمیشود، اما تولیدکنندگان این محصولات، مواد اولیهشان را که شیر الاغ است، از این مزرعه میخرند. اینجا روزی ۱۰کیلو شیر الاغ تولید میشود. اگر مسئولان حمایت کنند، میتوانم این مقدار را تا ۵۰کیلوگرم برسانم. مهمترین خواستهام دریافت انشعاب گاز برای گرم کردن محل نگهداری الاغهاست. مدتی قبل به دلیل سرما ۲ رأس از بهترین دامهایم را از دست دادم.»
«احمدرضا شهرکن» میگوید: «پدرم برای من شرط گذاشته که هر روز مقداری شیر تازه برای بیماران بیبضاعت کنار بگذارم. من هم به حرفش گوش دادم و خیلی وقتها احساس میکنم که دعای خیر این آدمها در سختیها به من کمک میکند.»
دکتر «سید حسین حسینی»/ ویروسشناس شیر الاغ ماده غذایی نیست، داروست«شیر الاغ ماده غذایی نیست و باید از آن بهعنوان دارو و برای درمان بعضی بیماریها و البته با نظر پزشک استفاده کرد.» دکتر «سید حسین حسینی» متخصص ویروسشناسی، میگوید: «در علم باستانی و طب سنتی، شیر الاغ برای درمان بیماران مورد استفاده قرار میگرفت. این شیر دارای خواص زیادی است. «ایمنوگلوبین» های فراوانی که در این شیر وجود دارد، باعث افزایش سیستم ایمنی بدن میشود و درکنار آن به بازسازی دستگاه گوارش کمک میکند. مصرف شیر الاغ در درمان مواردی مثل سمزدایی کبد افزایش ایمنی بدن، تأثیرات فوقالعاده دارد.»
کد خبر 646183 برچسبها همشهری محله حیواناتمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: همشهری محله حیوانات مزرعه پرورش الاغ شیر الاغ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۳۴۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
"عمره مفرده" چه اعمالی دارد؟
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، با صدور مجوز پروازهای هواپیمایی ایران از سوی عربستان و طبق برنامهریزیهای صورت گرفته در سازمان حج و زیارت، نخستین گروه از زائران عمره مفرده، بامداد روز دوشنبه سوم اردیبهشت عازم سرزمین وحی شدند و پس از 5 روز اقامت در مدینه منوره و زیارت مرقد رسول الله(ص)، ائمه بقیع و شهدای احد شب گذشته در مسجد شجره حاضر شده و لباس احرام بر تن کردند؛ پوشیدن لباس احرام، اولین عمل از اعمال عمره است که با نیت کردن و گفتن تلبیه محقق میشود.
عمره مفرده از 7 عمل تشکیل شده است که به ترتیب شامل احرام، طواف، نماز طواف، سعی، تقصیر یا حلق، طواف نساء و نماز طواف نساء است؛ احرام از مهمترین واجبات حج تمتع و عمره به شمار میرود و ترک عمدی احرام، حج و عمره را باطل میکند.
هر یک از اعمال عمره واجبات و شرایطی دارد؛ بر این اساس در مرحله نخست باید در یکی از میقاتها و به نیت عمره مفرده احرام بست و عازم مکه مکرمه شد.
اعمال دوم و سوم عمره طواف عمره و نماز آن است که با طهارات از حدث و خبث باید انجام شود.
چهارمین عملی که عمرهگزاران باید انجام دهند انجام 7 سعی بین صفا و مروه است که قرآن مجید آن را از شعائر الهی معرفی کرده و در آیه: 158 سوره بقره در باره آن چنین گفته است: إِنَّ الصَّفَا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَیْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْهِ أَنْ یَطَّوَّفَ بِهِمَا وَ مَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَإِنَّ اللَّهَ شَاکِرٌ
بعد از پایان یافتن سعی، به قصد انجام فرمان خداوند بزرگ، مردان باید حلق یا تقصیر کنند و زنان تقصیر؛ حلق تراشیدن موی سر، و تقصیر چیدن مقداری از ناخن یا موی سر است.
اعمال ششم و هفتم، طواف نساء و به جا آوردن نماز آن است که کیفیت و شرایط آن مانند طواف زیارت و نماز آن است. طواف نساء و نماز آن مختص مردها نیست بلکه بر زنان و اطفال ممیز نیز واجب است.
با انجام اعمال مذکور، مناسک عمره به پایان میرسد و زائر به طور کل از احرام خارج میشود و هر آنچه که به واسطه احرام عمره مفرده حرام شده بود از این حیث حلال میشود.